Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2009

Να καταργηθούν τώρα όλα τα διόδια

ΠΑΝΕΡΓΑΤΙΚΟ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ
ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΘΡΙΑΣΙΟΥ

Με ευθύνη ΝΔ και ΠΑΣΟΚ που ψήφισαν μαζί τις συμβάσεις παραχώρησης και έδωσαν στο μεγάλο κεφάλαιο τους οδικούς άξονες, οι εργαζόμενοι επιβαρύνονται με διόδια ακόμα και για τοπικές μετακινήσεις

Συμπαραστεκόμαστε και στηρίζουμε τις λαϊκές κινητοποιήσεις κατά των διοδίων. Δηλώνουμε ότι ο αγώνας δεν πρέπει να περιοριστεί στο αίτημα για μείωση των τιμών ή κατάργηση μερικών διοδίων, αλλά να απαιτήσει την πλήρη κατάργησή τους. Οι λαϊκές οικογένειες έχουν δικαίωμα σε δωρεάν σύγχρονους και ασφαλείς αυτοκινητοδρόμους, γιατί τους έχουν πληρώσει και συνεχίζουν να τους πληρώνουν με τα υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας και τους μεγάλους φόρους στα καύσιμα
Η τιμή των διοδίων που πληρώνουν οι οδηγοί στους οδικούς άξονες, μέσα σε 1,5 χρόνο αυξήθηκε πάνω από 200%. Το τελευταίο διάστημα «φυτρώνουν» όλο και περισσότεροι σταθμοί διοδίων, μέσα σε αυτούς και οι πλευρικοί, με αποτέλεσμα να χρυσοπληρώνουν οι οδηγοί ακόμα και για μια τοπική μετακίνηση, λίγων χιλιομέτρων, από και προς τη δουλειά ή το σπίτι του.
Οι υπέρογκες αυτές αυξήσεις, αλλά και όσες επακολουθήσουν, προβλέπονται από τις συμβάσεις παραχώρησης, που μαζί ψήφισαν στη Βουλή η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και το ΛΑ.Ο.Σ., παραχωρώντας το εθνικό οδικό δίκτυο στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους.
Η πορεία για την ιδιωτικοποίηση των εθνικών αξόνων χαράχτηκε και εφαρμόστηκε πιστά από τις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ τα τελευταία 17 χρόνια, με αποτέλεσμα ο ελληνικός λαός να χρυσοπληρώνει τα έργα και για την κατασκευή (από τον κρατικό προϋπολογισμό και τη φορολογία του) και για τη χρήση, πληρώνοντας πανάκριβα διόδια.
Οι πέντε «συμβάσεις παραχώρησης» για τους οδικούς άξονες (Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Αυτοκινητόδρομος Ανατολικής Πελοποννήσου, Αυτοκινητόδρομος Βόρειας Πελοποννήσου και Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) δημοπρατήθηκαν το 2002 επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και υπογράφηκαν από την κυβέρνηση της ΝΔ. Όλες οι συμβάσεις ψηφίστηκαν στη Βουλή και από τα δύο κόμματα, ενώ την τελευταία (Αυτοκινητόδρομος Βόρειας Πελοποννήσου) την ψήφισε και ο ΛΑ.Ο.Σ.
Σύμφωνα με τις συμβάσεις, οι κατασκευαστές ενώ συμβάλλουν με 5% ή 6% στην κατασκευή των έργων από δικά τους κεφάλαια, θα τα εκμεταλλεύονται για τουλάχιστον 25 χρόνια. Αντίθετα, το κράτος αναλαμβάνει:
· Τη χρηματοδότηση με «ζεστό» χρήμα των εργαζομένων (από τον κρατικό προϋπολογισμό και επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης) του 30% έως και του 35% του κόστους των έργων.
· Την παράδοση των εισπράξεων των ήδη υπαρχόντων σταθμών διοδίων, και μάλιστα πάνω από ένα χρόνο πριν αρχίσουν τα έργα, με αποτέλεσμα να καθίσταται εντελώς αμφίβολο αν θα βάλουν οι ιδιωτικοί όμιλοι, έστω και ένα ευρώ από την τσέπη τους.
· Την παράδοση έργων που τώρα κατασκευάζονται ύψους 2 δισ. ευρώ. Μόνο το πέταλο του Μαλιακού που θα παραδοθεί στους ομίλους και θα βάλουν και εκεί διόδια οι ιδιωτικοί όμιλοι θα στοιχίσει τελικά πάνω από 800 εκατ. ευρώ.
· Σε μερικά από τα έργα, παρέχονται και επιδοτήσεις λειτουργίας, δηλαδή εγγυήσεις κερδοφορίας προς τις κοινοπραξίες! Για παράδειγμα, αυτό συμβαίνει στον άξονα Κεντρικής Ελλάδας (η συνολική επιδότηση μπορεί να φτάσει και τα 400 εκατ. ευρώ) και Τρίπολης - Καλαμάτας - Σπάρτης (132 εκατ. ευρώ).
Σημειώνουμε ότι οι συμβάσεις προβλέπουν την αύξηση των διοδίων σε τρία στάδια: Οι πρώτες αυξήσεις που κυμάνθηκαν από 35% έως και 180% (!) έγιναν πέρσι. Φέτος ακολούθησαν νέες αυξήσεις από 52% έως 73%, με πρόσχημα την χιλιομετροχρέωση (τουλάχιστον στο τμήμα Αθηνών - Λαμίας), ενώ νέες αυξήσεις θα αρχίσουν να επιβάλλονται σταδιακά σε δύο χρόνια, ανάλογα με την ολοκλήρωση των έργων. Το χαράτσι θα φτάσει στα 8 λεπτά το χιλιόμετρο, από 3,5 με 4 λεπτά που είναι σήμερα και 1,7 λεπτό που ήταν πέρσι. Μάλιστα, οι όμιλοι έχουν το δικαίωμα να αυξάνουν την τιμή των διοδίων κάθε χρόνο με βάση τον πληθωρισμό...
Παράλληλα, από φέτος άρχισαν να λειτουργούν και πλευρικοί σταθμοί διοδίων και έτσι είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν διόδια και όσοι οδηγοί κάνουν τοπικές διαδρομές, ακόμη και στον παράδρομο της Εθνικής Αθηνών - Λαμίας.
Καλούμε όλα τα σωματεία και τους μαζικούς φορείς να στηρίξουν το αίτημα του ΠΑΜΕ για άμεση κατάργηση όλων των διοδίων. Για να μπορούν οι εργαζόμενοι να κυκλοφορούν ελεύθερα σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο χωρίς να πληρώνουν τα απαράδεκτα και υπέρογκα χαράτσια.