Αθήνα, 19-05-07
Σε απάντηση της ερώτησης (Αρ. Πρωτ.14020/9.2.09) που κατατέθηκε από τον Βουλευτή Περιφέρειας Αττικής, Βασίλη Οικονόμου, αναφορικά με την συνεχή υποβάθμιση της Νέας Περάμου και των Μεγάρων λόγω της απομάκρυνσης των Οργανισμών Κοινωνικής Ωφέλειας από τις πόλεις, λάβαμε απαντήσεις από το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών, από το Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ και το Υπουργείο Ανάπτυξης.
Ο Υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, κ. Μιχ. Μπεκίρης, μας αναφέρει ότι «το θέμα που θίγεται με την παρούσα Ερώτηση και αφορά τον ΕΛ.ΤΑ ανήκει στις επιχειρησιακές αποφάσεις του ΔΣ του και στον τρόπο ανάπτυξης, στελέχωσης και λειτουργίας του δικτύου καταστημάτων του. Σύμφωνα με τις διατάξεις του ΝΔ 496/70, τα ΕΛ.ΤΑ Α.Ε. έχουν διοικητική και οικονομική αυτονομία. Ως εκ τούτου αποστέλλουμε συνημμένο έγγραφο των Ελληνικών Ταχυδρομείων Α.Ε., με το οποίο παρέχεται η σχετική πληροφόρηση. Η Ο.Τ.Ε. ΑΕ λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, σε περιβάλλον ελεύθερης αγοράς, σύμφωνα με το δίκαιο που τη διέπει, ως ανώνυμη εταιρεία του κ.ν. 2190/1920. Το Ελληνικό Δημόσιο μετέχει στην ΟΤΕ ΑΕ δια του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και ασκεί έλεγχο υπό την ιδιότητα του αυτή του μετόχου. Η ΟΤΕ ΑΕ έχει οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια και αναπτύσσει τη δική της εταιρική στρατηγική, αναφορικά με την αξιοποίηση του δικτύου καταστημάτων της». Η ανωτέρω απάντηση του Υφυπουργού αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα μετάθεσης ευθυνών σε οποιονδήποτε άλλο μπορεί να θεωρηθεί αρμόδιος, πλην του ιδίου, ενώ είναι γνωστό ότι το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών σαφώς και έχει την πολιτική ευθύνη για την οποιαδήποτε σημαντική απόφαση Οργανισμού Κοινωνικής Ωφέλειας που σχετίζεται με μία πόλη, δεδομένου ότι παρά την διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των ΕΛ.ΤΑ. και του Ο.Τ.Ε. αυτά υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου. Σαφέστατα και θα περιμέναμε μια πιο εμπεριστατωμένη απάντηση από τον Υφυπουργό που ουσιαστικά δεν μας έδωσε καμία απάντηση στα ερωτήματα μας που αφορούν την αρμοδιότητα του, κάτι που ίσως θα μπορούσε να γίνει εάν έφταναν στα χέρια μας τα έγγραφα των ΕΛ.ΤΑ. και ΟΤΕ που επικαλείται στην απάντηση του.
Ο Υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. Θ. Ξανθόπουλος, με την σειρά του μας απαντά ότι «Ο εξορθολογισμός της έννοιας «Δημόσια Ευθύνη» επιβάλλει και το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων μεταξύ των φορέων για την συντήρηση και καλή λειτουργία των δρόμων. Η ευθύνη κατανέμεται με χωρική σαφήνεια κατά την επιταγή της αποκέντρωσης έτσι ώστε να γνωρίζει ο κάθε πολίτης που πρέπει να απευθύνεται για να απαιτεί τα δικαιώματα του και να αποδίδει ευθύνες.
Μέχρι το 2006 που ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ εισηγήθηκε στην Βουλή το νόμο 3481/2006 για τον καθορισμό των αρμοδιοτήτων για την συντήρηση και την καλή λειτουργία των δρόμων, επικρατούσε πλήρης σύγχυση αρμοδιοτήτων. Ενόψει και της κύρωσης από τη βουλή των συμβάσεων παραχώρησης και της συνακόλουθης είσπραξης των διοδίων από τους παραχωρησιούχους αποφασίστηκε, οι συντηρήσεις που εχρηματοδοτούντο από πόρους του ΤΕΟ, να καλυφθούν από πόρους του ΠΔΕ.
Με βάση τον νόμο 3481/2006, ξεκαθαρίσαμε και καταγράψαμε ποιοι δρόμοι μείζονος Εθνικής σημασίας ανήκουν στην αρμοδιότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ. Οι υπόλοιποι κατανεμήθηκαν με αποφάσεις των Γενικών Γραμματέων των Περιφερειών στις Περιφέρειες, τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και τους Δήμους, αποτρέποντας έτσι την επίρριψη ευθυνών από τον έναν φορέα στον άλλο.
Είναι γνωστά, λοιπόν, με κάθε λεπτομέρεια τα τμήματα των δρόμων που ανήκουν στην αρμοδιότητα του κάθε φορέα και οφείλουν όλοι να είναι έτοιμοι από πλευράς χρηματοδότησης και μέσων για τη συντήρηση και την καλή λειτουργία των δρόμων.
Από την παραπάνω ορθολογική κατανομή αρμοδιοτήτων προκύπτουν και οι δαπάνες συντήρησης, οι οποίες υποβάλλονται και εγκρίνονται στη συνέχεια από το ΥΠΟΙΟ μέσω του Κεντρικού και των Περιφερειακών προγραμμάτων και στη συνέχεια χρηματοδοτούνται απευθείας οι Περιφέρειες, οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και οι Δήμοι για τα οδικά δίκτυα αρμοδιότητας τους.
Ο οδικός άξονας της Παλαιάς Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου υπάγεται στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας Αττικής.
Το οδικό δίκτυο που ανήκει στην αρμοδιότητα μας σύμφωνα με απόφαση μας, συντηρείται συστηματικά με εργολαβίες ανάλογα με τις διατιθέμενες πιστώσεις, οι οποίες τα τέσσερα τελευταία χρόνια βρίσκονται στα ιδία επίπεδα με αυτά της προ του 2005 τετραετίας.
Από τον σημερινό Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ έγινε μια μείζονος οικονομικής σημασίας βελτίωση στα έργα με συμβάσεις παραχώρησης, από την οποία προέκυψε, εκ του αποτελέσματος των διαγωνισμών, ένα τεράστιο οικονομικό όφελος του Ελληνικού Δημοσίου. Ειδικότερα, οι Παραχωρησιούχοι δεσμεύονται με την προσφορά τους να προσδιορίσουν ανά έτος τις ελάχιστες εγγυημένες πληρωμές προς το Ελληνικό Δημόσιο από τα ακαθάριστα έσοδα των διοδίων που εισπράττουν και το συνολικό μέγεθος αυτών των πληρωμών, επηρεάζει καίρια τον αλγόριθμο επιλογής της καλύτερης για το Δημόσιο προσφοράς. Λόγω και του επιτευχθέντος ανταγωνισμού, τα αποτελέσματα των διεθνών διαγωνισμών διασφάλισαν ένα εγγυημένο και συγκεκριμένο σύνολο εισπράξεων για το Ελληνικό Δημόσιο, ύψους πολλών δις. Ευρώ. Με τα ποσά αυτά διασφαλίζεται η ριζική αναβάθμιση και η καλή συντήρηση του εθνικού και του επαρχιακού οδικού δικτύου κατά την κρίσιμη, μετά το νέο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης (ΕΣΠΑ), περίοδο», ενώ τα έγγραφα της Δ/νσης Τεχνικών Περιφερειών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δυτικής Αττικής και της Δ/νσης Ελέγχου Συντήρησης Έργων της Περιφέρειας Αττικής αναφέρουν αντίστοιχα τα εξής: «Στην αρμοδιότητα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης υπάγεται το θέμα της διάνοιξης του κόμβου σύνδεσης της ΝΕΟΑΚ με την Ν. Πέραμο. Ήδη η ΝΑΔΑ έχει προκηρύξει τη μελέτη μελέτης «ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ ΤΩΝ ΚΟΜΒΩΝ α) Π.Ε.Ο. ΑΘΗΝΩΝ-ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΚΑΙ ΚΛΑΔΟΥ ΤΗΣ Π.Α.Θ.Ε. ΚΟ6 ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΡΕΜΑ ΓΙΩΡΓΗ β) Π.Ε.Ο. ΑΘΗΝΩΝ-ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΡΧΙΑΚΗΣ ΟΔΟΥ ΥΠ’ΑΡ 48 ΠΡΟΣ ΠΕΡΑΜΑ», στην οποία περιλαμβάνεται ο κόμβος που αναφέρεται στο θέμα. Επίσης σας γνωστοποιούμε ότι η δημοπράτηση της προαναφερόμενης μελέτης ευρίσκεται στο στάδιο της ανάδειξης του οριστικού μειοδότη» και «Η Π.Ε.Ο. Αθηνών- Κορίνθου δεν πληροί τις σύγχρονες προδιαγραφές ασφάλειας, γιατί έχει κατασκευαστεί προ πολλών δεκαετιών, με συνέπεια να έχει μικρό πλάτος, επικίνδυνες στροφές, φθαρμένους λιθόκτιστους τοίχους αντιστήριξης κλπ Στα πλαίσια των περιορισμένων οικονομικών πόρων που διαθέτει η Υπηρεσία μας, στο τμήμα της ανωτέρω οδού, από Νεράκι μέχρι Ελευσίνα, έχει προβεί σε επούλωση λάκκων, τοποθέτηση στηθαίων ασφάλειας και διαγράμμιση. Στα πλαίσια εργολαβίας συντήρησης που δημοπρατήθηκε πρόσφατα, θα εκτελεσθούν ασφαλτοστρώσεις των πιο φθαρμένων τμημάτων του οδοστρώματος.
Η συντήρηση της Π.Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου γίνεται από συνεργεία της Υπηρεσίας μας, που επισκευάζει μικροφθορές (επούλωση λάκκων, τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας, πινακίδων, διαγράμμισης κλπ). Τα τελευταία χρόνια στο υπόψη τμήμα (Νεράκι-Ελευσίνα) δεν εκτελέσθηκε εργολαβία συντήρησης, λόγω μη χρηματοδότησης από τον προηγούμενο φορέα, την ΤΕΟ ΑΕ. Αντιθέτως, στο τμήμα της Π.Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου από παραλία Μεγάρων μέχρι Κινέτας είχαν εκτελεσθεί εργασίες συντήρησης (ασφαλτοτάπητας) προ τριετίας, λόγω της πολύ κακής κατάστασης του οδοστρώματος (ρηγματώσεις, καθιζήσεις κλπ).
Τέλος έχει ζητηθεί πίστωση από τη Δ/νση Σχεδιασμού κ’ Ανάπτυξης της Περιφέρειας Αττικής προκειμένου να συνταχθεί μελέτη και να δημοπρατηθεί εργολαβία συντήρησης των νοτιοδυτικών αξόνων, αρμοδιότητας της Υπηρεσίας μας, στους οποίους περιλαμβάνεται και η Π.Ε.Ο. Αθηνών- Κορίνθου». Απορία μας δημιουργεί η απάντηση του Υπουργείου αφού ολόκληρη επιδίδεται στο να μας περιγράψει τις διαδικασίες που έγινε η καταγραφή αρμοδιότητας των δρόμων, να μας αναφέρει ότι το μεγαλύτερο μέρος των οδών που αναφέρονται στην ερώτηση μας δεν ανήκει στην αρμοδιότητα του και εντέλει να καταλήξει σε έναν «μονόλογο φιλοφρόνησης» για κάποια εξοικονόμηση κονδυλίων που θα χρησιμοποιηθούν μετά το ΕΣΠΑ 2007-2013 (παρά το γεγονός ότι στις περισσότερες ερωτήσεις μας αναφέρεται ότι ήδη στα μέσα του 2009, δεν έχει γίνει καμία απορρόφηση κονδυλίων του ΕΣΠΑ που ξεκίνησε το 2007!!). Αναρωτιόμαστε γιατί χρειαζόταν αυτή η μακροσκελής απάντηση από τον κ. Υφυπουργό αφού τελικά αν παίρνουμε κάποιες απαντήσεις στα ερωτήματα μας, αυτές είναι από τα επισυναπτόμενα έγγραφα της Νομαρχίας και της Περιφέρειας. Στην απάντηση της Νομαρχίας, τώρα, που ευτυχώς αναλαμβάνει κάποια ουσιαστική πρωτοβουλία, μας ικανοποιεί το γεγονός ότι υπάρχει κάποιος σχεδιασμός και μια στοιχειώδης συντήρηση της Παλαιάς Εθνικής Οδού. Προφανώς περιμένει την χρηματοδότηση των έργων από την Κυβέρνηση.
Τέλος και αντίστοιχα άνευ ουσιαστικού περιεχομένου κρίνεται και η απάντηση του Υπουργού Ανάπτυξης, κ. Κ. Χατζηδάκη, ο οποίος μας παραπέμπει απευθείας σε έγγραφο της ΔΕΗ ΑΕ που αναφέρει τα εξής: «Η ΔΕΗ ως η μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα και ανάμεσα στις μεγαλύτερες ηλεκτρικές εταιρείες της Ευρώπης χαράσσει τη στρατηγική της σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται (παραγωγή, μεταφορά, διανομή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας) με γνώμονα τη διαρκή βελτίωση της αποδοτικότητας της, προς όφελος των πελατών της, των εργαζομένων της, των μετόχων της και του κοινωνικού συνόλου γενικότερα.
Ειδικότερα, για τη βελτίωση της στα θέματα της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και εξυπηρέτησης των 7.4 εκατ. πελατών της, παρακολουθεί όλες τις διεθνείς εξελίξεις στα σύγχρονα συστήματα και μεθόδους εξυπηρέτησης, συγκρίνει τις αποδόσεις της με τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές και στη συνέχεια μελετά, σχεδιάζει και εφαρμόζει με τις κατάλληλες προσαρμογές τα συστήματα αυτά στην ελληνική αγορά.
Στα πλαίσια αυτά ήδη προσφέρει στους πελάτες της νέους σύγχρονους τρόπους εξυπηρέτησης, όπως ενδεικτικά αναφέρονται:
- Εξόφληση των λογαριασμών μέσω παγίων εντολών τραπέζης, μέσω ΑΤΜ ή και ταμείων συνεργαζόμενων τραπεζών, μέσω των ΕΛΤΑ αλυσίδων Super Market και άλλων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα των εισπράξεων λογαριασμών για τρίτους
Εξυπηρέτηση των πελατών της από οποιοδήποτε Κατάστημα της ΔΕΗ για οποιοδήποτε θέμα τους
Εγκατάσταση και λειτουργία ηλεκτρονικού Κέντρου Αλληλογραφίας (e-mail) μέσω της ιστοσελίδας της ΔΕΗ για άμεση εξυπηρέτηση
Διάθεση στην ιστοσελίδα της ΔΕΗ λεπτομερών απαντήσεων για τα συχνότερα ερωτήματα των πελατών
Επιπλέον, έχει ήδη προγραμματιστεί για το άμεσο μέλλον η εφαρμογή της εξυπηρέτησης μέσω Διαδικτύου και της πλήρους τηλεφωνικής εξυπηρέτησης των πελατών πανελλαδικά με σύγχρονα μηχανογραφικά συστήματα και Call Centers.
Ειδικότερα, όσον αφορά την εξυπηρέτηση των πελατών μας στην ευρύτερη περιοχή των Μεγάρων, εξακολουθεί να τους παρέχεται η δυνατότητα να εξοφλούν τους λογαριασμούς τους, στο κατάστημα μας στα Μέγαρα δύο φορές την εβδομάδα. Επιπλέον μπορούν να τους εξοφλούν καθημερινά χωρίς κανένα περιορισμό στα γραφεία των ΕΛΤΑ, στις συνεργαζόμενες τράπεζες στα Μέγαρα, Αγροτική, Εθνική, Πειραιώς, Eurobank, Marfin, Εμπορική και ALPHA, καθώς και στο κατάστημα της εταιρείας courier ACS και στο Supermarket Μαρινόπουλος, που τους παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες όπως και η ΔΕΗ.
Επιπλέον, έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες ώστε στην Αγροτική Τράπεζα και στα ΕΛΤΑ Μεγάρων να υπάρχει η δυνατότητα εξόφλησης των λογαριασμών και μετά τη λήξη τους, και ειδικότερα, στα ΕΛΤΑ Μεγάρων οι λογαριασμοί να εξοφλούνται πλέον χωρίς καμία επιβάρυνση για τους πελάτες.
Με τους άνω εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής για τους οποίους διατίθεται από το Κατάστημα Μεγάρων ειδικό έντυπο ενημερωτικό υλικό, οι πελάτες μας έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν τη λύση που τους εξυπηρετεί και τους συμφέρει περισσότερο στην εξόφληση των λογαριασμών τους.
Για τα υπόλοιπα εμπορικά τους θέματα συνεχίζουν, όπως και πριν, να εξυπηρετούνται καθημερινά είτε από το συγκεκριμένο Κατάστημα μας στα Μέγαρα είτε από οποιοδήποτε άλλο Κατάστημα της ΔΕΗ επιθυμούν.
Επισημαίνουμε ότι, η τεχνική εξυπηρέτηση των εν λόγω πελατών, θα συνεχίσει να πραγματοποιείται, όπως και το 2008, από το προσωπικό της Περιοχής ΔΕΗ που βρίσκεται στην Ελευσίνα, διότι αφενός βελτιώθηκαν οι παρεχόμενες υπηρεσίες προς όλους τους καταναλωτές του Δήμου Μεγάρων και αφετέρου αξιοποιήθηκαν καλύτερα οι διαθέσιμοι πόροι.
Τέλος σημειώνουμε ότι, η οργάνωση των περιφερειακών κλιμακίων της ΔΕΗ Α.Ε. και η βέλτιστη αξιοποίηση του υπάρχοντος προσωπικού της αποτελεί αντικείμενο συνεχούς μελέτης των αρμοδίων Υπηρεσιών της, ώστε να εξασφαλίζεται η καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του κοινωνικού συνόλου σε κάθε γεωγραφικό χώρο με βάση τις συνθήκες που διαμορφώνονται κάθε φορά σε συνδυασμό με τη συγκράτηση του κόστους εκμετάλλευσης σε αποδεκτά επίπεδα». Όπως σχολιάσαμε και σε άλλη σχετική ερώτηση στη Βουλή που λάβαμε ακριβώς την ίδια απάντηση (Αρ. Πρωτ.12606/16.01.09), εμείς δεχόμαστε τις λύσεις που δίνει η ΔΕΗ ώστε να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι των Μεγάρων και της Νέας Περάμου στην αποπληρωμή των λογαριασμών τους, καθώς συμβαδίζουν με την απαιτούμενη ανάπτυξη των τεχνολογιών της εποχής μας. Δεν μπορούμε, όμως να δεχτούμε ότι σε πόλεις χιλιάδων κατοίκων αντί να προωθούμε την ανάπτυξη των υπηρεσιών και τη δημιουργία εξελίξεων στην ανάπτυξη τους, οδηγούμαστε στο ουσιαστικό κλείσιμο των υπηρεσιών υπό τον μανδύα των συγχωνεύσεων των υπηρεσιών με όμορες πόλεις. Αυτή η δικαιολογία μάλιστα ακούγεται ακόμα πιο γελοία όταν προβάλλεται ως λόγος η εξοικονόμηση πόρων, συγκρινόμενη με τους υπέρογκους μισθούς των ηγετικών στελεχών της ΔΕΗ, που τα τελευταία πέντε χρόνια σχεδόν διπλασιάστηκαν, ενώ των υπαλλήλων έμειναν στάσιμοι.
Ουσιαστική απάντηση στα ερωτήματα μας δεν λάβαμε από πουθενά! Το ζήτημα είναι η υποβάθμιση των πόλεων των Μεγάρων και της Νέας Περάμου και όχι η αναβάθμιση των εταιρειών που όπως φαίνεται έχουν πάψει να λειτουργούν ως Οργανισμοί Κοινής Ωφέλειας. Για τον συντονισμό των μεταξύ (Υπουργείων και Εταιρειών) αποφάσεων και ενεργειών, φυσικά ούτε λόγος με αποτέλεσμα μόνο την συνεχή υποβάθμιση όπως την αναφέρουμε στην ερώτηση μας! Ο Βουλευτής Αττικής, Βασίλης Οικονόμου, θα επιμείνει πάντως μέχρι την οριστική επίλυση της κατάστασης που συνεπάγεται η υποβάθμιση από την Κυβέρνηση, των Μεγάρων και της Νέας Περάμου και θα συνεχίσει με συνεχείς παρεμβάσεις του να πιέζει για την βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων τους.