Αθήνα, 5-3-2009
Σε απάντηση της ερώτησης (Αρ. Πρωτ. 10560/25.11.08) που κατατέθηκε από τον Βουλευτή Περιφέρειας Αττικής, Βασίλη Οικονόμου, σχετικά με την προοπτική της μετατροπής του Κόλπου της Ελευσίνας σε αγκυροβόλιο πλοίων, μας απάντησαν ο Υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. Στ. Καλογιάνης, ο οποίος μας είπε τα εξής: «Στο εγκεκριμένο ΓΠΣ του Δ. Ελευσίνας (ΦΕΚ 627Δ/05) το οποίο θεσμοθετήθηκε με την συνεργασία του Δήμου, προτείνεται η δημιουργία του νέου λιμένα Ελευσίνας στην περιοχή νοτίως της ΠΥΡΚΑΛ.
Στο υπόλοιπο παράκτιο μέτωπο είναι θεσμοθετημένες χρήσεις (εκτός των ΕΛΠΕ, ΤΙΤΑΝΑ), συναφείς με το νέο λιμένα Ελευσίνας και χρήσεις αναψυχής – τουρισμού»
και ο Υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Π. Καμμένος, ο οποίος μας είπε ότι: «1. Τα αγκυροβόλια παροπλισμού πλοίων έχουν καθοριστεί με την Αρ. Πρωτ. 1334/19-02-1982 απόφαση ΥΕΝ.
Ειδικότερα, για την περιοχή της Ελευσίνας υφίσταται ο Ειδικός Κανονισμός Λιμένα Ελευσίνας με αρ. 43, στον οποίο τίθενται όροι και προϋποθέσεις με σκοπό τον ασφαλή παροπλισμό των πλοίων στην καθοριζόμενη απ’ αυτόν θαλάσσια περιοχή.
Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ελευσίνας διενεργούνται συχνοί έλεγχοι προς αποτροπή της ρύπανσης και για ήδη παροπλισμένα στην περιοχή πλοία δεν έχουν διαπιστωθεί μέχρι σήμερα περιστατικά ρύπανσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος της περιοχής.
2. Από τις αρμόδιες Διευθύνσεις του ΥΕΝΑΝΠ έχουν εκδοθεί εγκύκλιοι – οδηγίες σχετικές με τα μέτρα για την πρόληψη της ρύπανσης της θάλασσας στην ευρύτερη περιοχή λιμένων Πειραιά και Ελευσίνας από τα παροπλισμένα πλοία (υποχρεώσεις, επιθεώρηση, έλεγχοι και επαναλειτουργία παροπλισμένων πλοίων).
3. Πέραν των ανωτέρω, το ΥΕΝΑΝΠ ευαίσθητο στα θέματα προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος έχει αναπτύξει ικανοποιητικό σύστημα αστυνόμευσης με εναέρια, πλωτά και χερσαία μέσα και έχει δώσει οδηγίες προς τις Λιμενικές Αρχές για την εντατικοποίηση των προβλεπόμενων ελέγχων στα πλοία που διέρχονται, καταπλέουν, προσεγγίζουν στις παράκτιες εγκαταστάσεις περιοχής τους και στα παροπλισμένα πλοία, καθώς και στις χερσαίες εγκαταστάσεις (σε συνεργασία με τις συναρμόδιες Υπηρεσίες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης). Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων (ρύπανσης, μη ύπαρξης άδειας διάθεσης αποβλήτων/ λυμάτων παράκτιων εγκαταστάσεων) επιβάλλονται οι προβλεπόμενες από την ισχύουσα νομοθεσία κυρώσεις (ποινικές, διοικητικές, πειθαρχικές).
4. Η αρμόδια Υπηρεσία του ΥΕΝΑΝΠ, σε συνεργασία με την Λιμενική Αρχή Ελευσίνας, παρακολουθεί τον αριθμό των παροπλισμένων πλοίων, ώστε να ληφθούν έγκαιρα κατάλληλα μέτρα εφόσον παρουσιασθεί ανάγκη».
O Υφυπουργός ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ, κ. Σταύρος Καλογιάννης, με την απάντηση του δηλώνει πως η δημιουργία του νέου λιμένος Ελευσίνας είναι απόφαση και του Δήμου βάση του εγκεκριμένου ΓΠΣ που θεσμοθετήθηκε με τη συνεργασία Υπουργείου και Δήμου. Αποποιείται δηλαδή του αποκλειστικού των ευθυνών και τις μετατοπίζει στον ίδιο τον Δήμο Ελευσίνας, ως πάγια τακτική της κυβέρνησης της ΝΔ να βγάζει την ουρά της απ’ έξω από τα προβλήματα. Για το μέγεθος της περιβαλλοντικής καταστροφής η οποία θα προκληθεί από την εν λόγω προοπτική μετατροπής του Κόλπου της Ελευσίνας σε αγκυροβόλιο πλοίων ούτε λόγος, βέβαια!! Το Υπουργείο που είναι υπεύθυνο για την περιβαλλοντική ισορροπία της χώρας μας, δε μπαίνει καν στον κόπο να μας δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα μας. Αρκείται να μας πει τα γνωστά περί χωροταξικών ορίων και ΓΠΣ αλλά για την περιβαλλοντική επιβάρυνση απολύτως τίποτα!!
Όσον αφορά την απάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας, τα “ σχόλια είναι περιττά”, καθώς το Υπουργείο είναι φανερό ότι θέλει να ρίξει “στάχτη στα μάτια μας” και να καλύψει την αδιαφορία του αφού κρύβεται πίσω από τις διατάξεις του Κανονισμού του Λιμένος Ελευσίνας και τις εγκυκλίους του Υπουργείου σχετικά με την πρόληψη της ρύπανσης. Ποιος όμως ελέγχει ότι αυτοί οι κανονισμοί εφαρμόζονται; Αρκούν οι έλεγχοι που γίνονται από τις Λιμενικές Αρχές για να προστατεύσουν την περιοχή της θάλασσας από την ρύπανση που προκαλούν τα παροπλισμένα πλοία; Πολύ αισιόδοξος εμφανίζεται ο Υφυπουργός Ναυτιλίας ότι δεν προκαλείται καμία επιβάρυνση του περιβάλλοντος και πολύ σίγουρος ότι σε περίπτωση παραβάσεων θα επιβληθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις. Έτσι έγινε, κ. Υπουργέ, με την ευρύτερη περιοχή του Θριασίου Πεδίου που καθημερινά επιβαρύνεται όλο και περισσότερο; Πόσο έγκαιρα θα ενεργήσετε για τον Κόλπο της Ελευσίνας όταν ο ίδιος ο Κόλπος αλλά και η ευρύτερη περιοχή είναι ήδη σε κρίσιμο σημείο λόγω των περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων που δέχεται συνεχώς;
Από την πλευρά του ο Βουλευτής Αττικής, Βασίλης Οικονόμου, θα παρακολουθεί τις εξελίξεις και θα επανέλθει άμεσα με νέα παρέμβασή του στη Βουλή, καθώς από ότι φαίνεται η κυβέρνηση αδιαφορεί πλήρως για το περιβάλλον και την ποιότητα της ζωής των πολιτών του Θριασίου Πεδίου αλλά και διότι οι Υπουργοί της ακολουθούν την τακτική του Πρωθυπουργού τους, δηλαδή συνεχώς να ψεύδονται και να αποποιούνται των ευθυνών τους.
Σε απάντηση της ερώτησης (Αρ. Πρωτ. 10560/25.11.08) που κατατέθηκε από τον Βουλευτή Περιφέρειας Αττικής, Βασίλη Οικονόμου, σχετικά με την προοπτική της μετατροπής του Κόλπου της Ελευσίνας σε αγκυροβόλιο πλοίων, μας απάντησαν ο Υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. Στ. Καλογιάνης, ο οποίος μας είπε τα εξής: «Στο εγκεκριμένο ΓΠΣ του Δ. Ελευσίνας (ΦΕΚ 627Δ/05) το οποίο θεσμοθετήθηκε με την συνεργασία του Δήμου, προτείνεται η δημιουργία του νέου λιμένα Ελευσίνας στην περιοχή νοτίως της ΠΥΡΚΑΛ.
Στο υπόλοιπο παράκτιο μέτωπο είναι θεσμοθετημένες χρήσεις (εκτός των ΕΛΠΕ, ΤΙΤΑΝΑ), συναφείς με το νέο λιμένα Ελευσίνας και χρήσεις αναψυχής – τουρισμού»
και ο Υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Π. Καμμένος, ο οποίος μας είπε ότι: «1. Τα αγκυροβόλια παροπλισμού πλοίων έχουν καθοριστεί με την Αρ. Πρωτ. 1334/19-02-1982 απόφαση ΥΕΝ.
Ειδικότερα, για την περιοχή της Ελευσίνας υφίσταται ο Ειδικός Κανονισμός Λιμένα Ελευσίνας με αρ. 43, στον οποίο τίθενται όροι και προϋποθέσεις με σκοπό τον ασφαλή παροπλισμό των πλοίων στην καθοριζόμενη απ’ αυτόν θαλάσσια περιοχή.
Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ελευσίνας διενεργούνται συχνοί έλεγχοι προς αποτροπή της ρύπανσης και για ήδη παροπλισμένα στην περιοχή πλοία δεν έχουν διαπιστωθεί μέχρι σήμερα περιστατικά ρύπανσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος της περιοχής.
2. Από τις αρμόδιες Διευθύνσεις του ΥΕΝΑΝΠ έχουν εκδοθεί εγκύκλιοι – οδηγίες σχετικές με τα μέτρα για την πρόληψη της ρύπανσης της θάλασσας στην ευρύτερη περιοχή λιμένων Πειραιά και Ελευσίνας από τα παροπλισμένα πλοία (υποχρεώσεις, επιθεώρηση, έλεγχοι και επαναλειτουργία παροπλισμένων πλοίων).
3. Πέραν των ανωτέρω, το ΥΕΝΑΝΠ ευαίσθητο στα θέματα προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος έχει αναπτύξει ικανοποιητικό σύστημα αστυνόμευσης με εναέρια, πλωτά και χερσαία μέσα και έχει δώσει οδηγίες προς τις Λιμενικές Αρχές για την εντατικοποίηση των προβλεπόμενων ελέγχων στα πλοία που διέρχονται, καταπλέουν, προσεγγίζουν στις παράκτιες εγκαταστάσεις περιοχής τους και στα παροπλισμένα πλοία, καθώς και στις χερσαίες εγκαταστάσεις (σε συνεργασία με τις συναρμόδιες Υπηρεσίες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης). Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων (ρύπανσης, μη ύπαρξης άδειας διάθεσης αποβλήτων/ λυμάτων παράκτιων εγκαταστάσεων) επιβάλλονται οι προβλεπόμενες από την ισχύουσα νομοθεσία κυρώσεις (ποινικές, διοικητικές, πειθαρχικές).
4. Η αρμόδια Υπηρεσία του ΥΕΝΑΝΠ, σε συνεργασία με την Λιμενική Αρχή Ελευσίνας, παρακολουθεί τον αριθμό των παροπλισμένων πλοίων, ώστε να ληφθούν έγκαιρα κατάλληλα μέτρα εφόσον παρουσιασθεί ανάγκη».
O Υφυπουργός ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ, κ. Σταύρος Καλογιάννης, με την απάντηση του δηλώνει πως η δημιουργία του νέου λιμένος Ελευσίνας είναι απόφαση και του Δήμου βάση του εγκεκριμένου ΓΠΣ που θεσμοθετήθηκε με τη συνεργασία Υπουργείου και Δήμου. Αποποιείται δηλαδή του αποκλειστικού των ευθυνών και τις μετατοπίζει στον ίδιο τον Δήμο Ελευσίνας, ως πάγια τακτική της κυβέρνησης της ΝΔ να βγάζει την ουρά της απ’ έξω από τα προβλήματα. Για το μέγεθος της περιβαλλοντικής καταστροφής η οποία θα προκληθεί από την εν λόγω προοπτική μετατροπής του Κόλπου της Ελευσίνας σε αγκυροβόλιο πλοίων ούτε λόγος, βέβαια!! Το Υπουργείο που είναι υπεύθυνο για την περιβαλλοντική ισορροπία της χώρας μας, δε μπαίνει καν στον κόπο να μας δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα μας. Αρκείται να μας πει τα γνωστά περί χωροταξικών ορίων και ΓΠΣ αλλά για την περιβαλλοντική επιβάρυνση απολύτως τίποτα!!
Όσον αφορά την απάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας, τα “ σχόλια είναι περιττά”, καθώς το Υπουργείο είναι φανερό ότι θέλει να ρίξει “στάχτη στα μάτια μας” και να καλύψει την αδιαφορία του αφού κρύβεται πίσω από τις διατάξεις του Κανονισμού του Λιμένος Ελευσίνας και τις εγκυκλίους του Υπουργείου σχετικά με την πρόληψη της ρύπανσης. Ποιος όμως ελέγχει ότι αυτοί οι κανονισμοί εφαρμόζονται; Αρκούν οι έλεγχοι που γίνονται από τις Λιμενικές Αρχές για να προστατεύσουν την περιοχή της θάλασσας από την ρύπανση που προκαλούν τα παροπλισμένα πλοία; Πολύ αισιόδοξος εμφανίζεται ο Υφυπουργός Ναυτιλίας ότι δεν προκαλείται καμία επιβάρυνση του περιβάλλοντος και πολύ σίγουρος ότι σε περίπτωση παραβάσεων θα επιβληθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις. Έτσι έγινε, κ. Υπουργέ, με την ευρύτερη περιοχή του Θριασίου Πεδίου που καθημερινά επιβαρύνεται όλο και περισσότερο; Πόσο έγκαιρα θα ενεργήσετε για τον Κόλπο της Ελευσίνας όταν ο ίδιος ο Κόλπος αλλά και η ευρύτερη περιοχή είναι ήδη σε κρίσιμο σημείο λόγω των περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων που δέχεται συνεχώς;
Από την πλευρά του ο Βουλευτής Αττικής, Βασίλης Οικονόμου, θα παρακολουθεί τις εξελίξεις και θα επανέλθει άμεσα με νέα παρέμβασή του στη Βουλή, καθώς από ότι φαίνεται η κυβέρνηση αδιαφορεί πλήρως για το περιβάλλον και την ποιότητα της ζωής των πολιτών του Θριασίου Πεδίου αλλά και διότι οι Υπουργοί της ακολουθούν την τακτική του Πρωθυπουργού τους, δηλαδή συνεχώς να ψεύδονται και να αποποιούνται των ευθυνών τους.